Dr. Katerina Mavrou

School : School of Humanities, Social and Education Sciences
Position : Assistant Professor, Inclusive Education and Educational/Assistive Technology

Dr. Katerina Mavrou Mailing Address
Nicosia
Cyprus

Website
https://www.sites.google.com/site/mavrouk/

22559485 22559485

Email: K.Mavrou@euc.ac.cy K.Mavrou@euc.ac.cy

Profile

Η Κατερίνα Μαύρου είναι διδάκτωρ της Τεχνολογίας στην Ειδική/Ενιαία Εκπαίδευση και Αναπηρία (Υποστηρικτική Τεχνολογία) του Πανεπιστημίου του Birmingham, του Ηνωμένου Βασιλείου. Έχει πρώτο πτυχίο εκπαιδευτικού Δημοτικής Εκπαίδευσης (Πανεπιστήμιο Κύπρου), μεταπτυχιακό στην Ειδική Εκπαίδευση (Πανεπιστήμιο του Manchester, Ηνωμένο Βασίλειο) και τίτλο Ειδικού Υποστηρικτικής Τεχνολογίας (Πανεπιστήμιο Καλιφόρνιας, Northridge, ΗΠΑ). Έχει εργαστεί ως εκπαιδευτικός δημοτικής εκπαίδευσης, και ως εκπαιδευτικός ειδικής εκπαίδευσης σε δημοτικά σχολεία της Κύπρου. Μεταξύ 2003-2010 έχει εργαστεί ως Συνδετικός Λειτουργός Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, με ιδιαίτερα καθήκοντα Ειδικού Υποστηρικτικής Τεχνολογίας στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού. Από το 2006-2010 ήταν παράλληλα Επιστημονικός Συνεργάτης του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου. Το 2011 έλαβε θέση Επίκουρου Καθηγήτριας Ενιαίας Εκπαίδευσης και Εκπαιδευτικής/Υποστηρικτικής Τεχνολογίας στο Τμήμα Επιστημών της Αγωγής του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου. Οι περιοχές ενδιαφέροντος της περιλαμβάνουν τη διερεύνηση, κυρίως μέσα από μεθόδους ποιοτικής έρευνας, της εφαρμογή της τεχνολογίας στο ενιαίο σχολείο, την πολιτική και πρακτική εφαρμογής της υποστηρικτικής τεχνολογίας, θέματα προσβασιμότητας και το σχεδιασμό περιβάλλοντος για όλους (Universal Design) καθώς και εφαρμογές σύγχρονης τεχνολογίας ως καινοτομία σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα. Ασχολείται επίσης με θέματα εξελληνισμού και ανάπτυξης εκπαιδευτικού λογισμικού, ιδιαίτερα για μαθητές με αναπηρίες. Εργασίες της έχουν δημοσιευτεί σε έγκριτα διεθνή περιοδικά και σε διεθνή και τοπικά συνέδρια. Συμμετέχει σε Ευρωπαϊκά και άλλα χρηματοδοτημένα ερευνητικά προγράμματα (ενδεικτικά αναφέρονται: ENTELIS [www.entelis.net], ESIPP [www.esipp.eu], BONDS, The Living Book - Augmenting Reading For Life). Εκπροσωπεί επίσης την Κύπρο σε ευρωπαϊκούς οργανισμούς και προγράμματα σχετικά με την Υποστηρικτική Τεχνολογία. Ενδεικτικά αναφέρονται τα ακόλουθα: Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του AAATE (Association for the Advancement of Assistive Technology in Europe [www.aaate.net]). Εθνικός Σύνδεσμος του Ευρωπαϊκού Προγράμματος EASTIN (European Assistive Technology Information Network [www.eastin.info]).  Είναι επίσης μέλος της βασικής εκδοτικής ομάδας (associate editor) του επιστημονικού περιοδικού Technology and Disability και μέλος του εκδοτικού συμβουλίου των επιστημονικών  περιοδικών Journal of Assistive Technologies και Intervention at School and Clinic.

Degrees

Ph.D. in Technology and Disability (Inclusive Education), University of Birmingham, U.K.

M.Ed. in Inclusive Education (Special Needs & Development), University of Manchester, U.K.

B.Ed. in Primary Education, University of Cyprus, Nicosia

Professional Certificate (ATACP) in Assistive Technology, California State University, Northridge, USA

Publications

Books & Edited Volumes

  • Meletiou-Mavrotheris, M., Mavrou, K., & Paparistodemou, E. (Eds.) (2015). Integrating Touch-Enabled and Mobile Devices into Contemporary Mathematics Education. Hershey, PA: IGI Global

 

Refereed Journal Publications

  • Preece, D., Symeou, L., Stošić, J., Troshanska. J., Mavrou, K., Theodorou, E. & Frey Škrinjar, J. (2016). Accessing parental perspectives to inform the development of parent training in autism in south-eastern Europe. European Journal of Special Needs Education. DOI: 10.1080/08856257.2016.1223399 (online)
  • Mavrou, K., & Hoogerwerf, E.J. (2016). Towards full digital inclusion: the ENTELIS manifesto against the digital divide, Journal of Assistive Technologies, 10(3), 171-174
  • Mavrou, K., Hoogerwerf, E.J., Meletiou-Mavrotheris, M., Karki A. & Sallinen, M. (2015). A conceptual framework related to ICT-AT competence development: The theoretical foundations of ENTELIS. Studies in Health Technology Informatics, 217, 664-70.
  • Mavrou K, & Meletiou-Mavrotheris M. (2015). Views and considerations on ICT-AT competences development within the ENTELIS project: The Case of Cyprus. Studies in Health Technology Informatics, 217, 671-8.
  • Symeonidou, S., & Mavrou, K. (2014). Deconstructing the Greek-Cypriot new national curriculum: to what extent are disabled children considered in the ‘humane and democratic school’ of Cyprus? Disability and Society, 29(2), 303–316. DOI:10.1080/09687599.2013.796879.
  • Mavrou, K. & Symeonidou, S. (2014) Employing the principles of Universal Design for Learning to deconstruct the Greek-Cypriot new national curriculum. International Journal of Inclusive Education. 18(9), 918-933. DOI:10.1080/13603116.2013.859308 (available at http://www.tandfonline.com/eprint/g2Nt9HMTZdqB3G6rVJRI/full)
  • Mavrou, K., Charalambous, E. & Michaelides, M. (2013). Graphic Symbols for All: Using symbols in developing the ability of questioning in young children. Journal of Assistive Technologies, 7(1), 22-34 –Winner of the 2014 Highly Commended Paper Award (http://www.emeraldgrouppublishing.com/authors/literati/awards.htm?year=2014&PHPSESSID=6fgon79o1ck0k3j16am2642ec5)
  • Mavrou, K. (2012) Examining peer acceptance in verbal and non-verbal interaction during computer supported collaborative learning: Implications for Inclusion. International Journal of Inclusive Education, 16(2), 119-138
  • Mavrou, K. (2011) Changing the state of mind of postgraduate students about Technology, Disability and Inclusive Education: Theory or Practice? Journal of Assistive Technologies, 5(3), 131-139.
  • Mavrou, K. (2011). Assistive Technology as an Emerging Policy and Practice: Processes, Challenges and Future Directions.  Technology and Disability, 23(1), 41-52.
  • Mavrou, K., Lewis, A. & Douglas, G. (2010). Researching computer-based collaborative learning in inclusive classrooms in Cyprus: The role of the computer in pupils’ interaction.  British Journal of Educational Technology, 41 (3), 486-501 doi:10.1111/j.1467-8535.2009.00960.x. (also published in  A. Istenič Starčič (ed.) (2013) ICT-Supported Learning and Special Educational Needs: A Special Virtual Issue. British Journal of Educational Technology)
  • Mavrou, K., Lewis, A. & Douglas, G. (2007). The Use of Transana as a Video Analysis Tool in Researching Computer-Based Collaborative Learning in Inclusive Classrooms in Cyprus.  International Journal of Research and Method in Education, 30 (2), 163-178.

 

 

Selected Chapters in Books

  • Μαύρου, Κ. & Θεοδώρου, Ε. (2016). Χρησιμοποιώντας λογισμικό ανάλυσης στην ποιοτική έρευνα: τα συν, τα πλην και τα λοιπά. Στο Ι. Πυργιωτάκης και Χρ. Θεοφιλίδης (Επιμ.). Ερευνητικί μεθοδολογία στις κοινωνικές επιστήμες και στην εκπαίδευση: Συμβολή στην επιστημολοτική θεωρί και την ερευνητική πράξη. (σελ. 369-395). Αθήνα: Πεδίο
  • Stylianou, G. & Mavrou, K. (2015). Using smartphones for orientation training for the visually impaired. In M. Meletiou-Mavrotheris, K. Mavrou, and E. Paparistodemou  (Eds.) Integrating Touch-Enabled and Mobile Devices into Contemporary Mathematics Education. (Chapter 13, pp. 284-306) Hershey, PA: IGI Global
  • Meletiou-Mavrotheris, M., Mavrou, K., Stylianou, G., Mavromoustakos, St. & Christou, G. (2014).  Teaching Mathematics with Tablet PCs: A Professional Development Program Targeting Primary School Teachers. In A. Heejung, S. Alon & D. Fuentes (Eds). Tablets in K-12 Education: Integrated Experiences and Implications, (Chapter 12). IGI Global: PA.
  • Mavrou, K. & Meletiou-Mavrotheris, M. (2013). Flying a math class?: Using Web-Based Simulations in Primary Teachers Training & Education.  In S. Mukerji &  P. Tripathi (Ed), Handbook of Research on Transnational Higher Education Management,  (pp. 391-417). IGI Global:PA
  • Meletiou-Mavrotheris, M. & Mavrou, K. (2013). Web-Based Simulations for the Training of Mathematics Teachers.  In A.D. Ritzhaupt, and S. Kumar (Eds), Cases on Educational Technology Implementation for Facilitating Learning, (pp. 308-340). IGI Global: PA
  • Meletiou-Mavrotheris, M. & Mavrou, K. (2012). Bridging the Gap between Teacher Preparation and Practice: The simSchool virtual classroom.  In C. Vrasidas & P. Panaou (Ed), Design Thinking in Education, Media and Society.  International Council for Educational Media (ICEMM) (available at http://www.academia.edu/1999251/Digital_literacy_practices_and_their_layered_multiplicity_a_focus_for_study).

Conferences

Selected Conference Peer Reviewed & Invited Presentations

  • Symeonidou, S. & Mavrou, K. (2016) Curricula for inclusion? Reading (between) the lines of the New National Curriculum in Cyprus. Building Bridges among researches and practitioners, Special Education Conference II, 28 May 2016, University of Nicosia, Cyprus (invited presentation)
  • Mavrou, K. & Hoogerwerf, E.J., (2015) Bridging the Digital Divide: ENTELIS Project State of the Art and Manifesto. 12th November 2015, Entelis Second Seminar and NDA UD in Education Conference, Dublin Castle, Dublin, Ireland. (Keynote Speaker)
  • Mavrou, K. (2015). Invited speaker at the International Stakeholder Forum on Assistive Technology: Barriers and Opportunities for advancing AT and accessibility, 11th September, 2015, AAATE 2015 Conference, Budapest Congress Centre, Budapest
  • Mavrou, Κ. & Symeonidou, S. (2015). Designing Curricula for All: wishful thinking or reality? UDLnet Conference: Universal Design for Learning: A Framework for Addressing Learner Diversity, March 7th 2015, European University Cyprus, Nicosia (invited presentation)
  • Mavrou, K. (2014). The right to healthcare: The case of Cyprus. Presentation at the ANED Annual Meeting 13-14 November 2014, Brussels. (invited presentation)
  • Preece, D., Symeou, L., Mavrou, K., Stošić, J., & Troshanska, J. (2016) Being part of it: A partnership for developing evidence-based parent education in autism in south-eastern Europe’. Paper presented at the Annual European Conference on Educational Research (ECER 2016) “Leading Education: The distinct contributions of educational research and researchers”, August 23-26, 2016, Dublin, Ireland.
  • Mavrou, K., Hoogerwerf, E.J., Meletiou-Mavrotheris, M., Karki A. and Sallinen, M. (2015). A conceptual framework related to ICT-AT competence development: Paper presented at the 13th AAATE International Conference, 09-12 September 2015, Budapest, Hungary. 
  • Mavrou K, & Meletiou-Mavrotheris M. (2015). Views and considerations on ICT-AT competences development within the ENTELIS project: The Case of Cyprus. Paper presented at the 13th AAATE International Conference, 09-12 September 2015, Budapest, Hungary. 
  • Mavrou, K., Armostis, S. & Charalambous-Darden, N. (2015). Language Development and ASD: What about dialects? Paper presented at the EARLI 2015 Conference:  Towards a Reflective Society: synergies between learning, teaching and research. 25-29 August 2015, Cyprus University of Technology, Limassol
  • Mavrou, K., Meletiou-Mavrotheris, M. & Tiniakos, Ch. (2015). Bridging the digital divide: the ENTELIS Project. Paper presented at the EARLI 2015 Conference:  Towards a Reflective Society: synergies between learning, teaching and research. 25-29 August 2015, Cyprus University of Technology, Limassol
  • Mavrou, K. & Symeonidou, S. (2015). Considering the Universal Design for Learning as a tool for developing curricula for educational change. Paper presented at the AERA 2015 Conference Toward Justice: Culture, Language, and Heritage in Education Research and Praxis. 16-20 April 2015, Chicago, Illinois.
  • Symeonidou, S. & Mavrou, K. (2015). Children with Disabilities and the New National Curriculum in Cyprus: Promises, Statements and Consequences. Paper presented at the AERA 2015 Conference Toward Justice: Culture, Language, and Heritage in Education Research and Praxis. 16-20 April 2015, Chicago, Illinois.
  • Θεοδώρου, Ε. & Μαύρου, Κ. (2014). iConstruct: Διαδικτυακός λόγος και κατασκευή της αναπηρίας.  Παρουσίαση στο 13ο Συνέδριο της Παιδαγωγικής Εταιρείας Κύπρου: Μπροστά από τις εκπαιδευτικές προ(σ)κλήσεις: από τη θέση και την αντίθεση στη σύνθεση, 10-11 Οκτωβρίου 2014, Πανεπιστήμιο Κύπρου, Λευκωσία.
  • Ακρωτηριάδου, Κ. & Μαύρου, Κ. (2014). Επιμόρφωση ειδικών εκπαιδευτικώνς σε θέματα υποστηρικτικής τεχνολογίας: Προκλήσεις για την ενιαία εκπαίδευση.  Παρουσίαση στο 13ο Συνέδριο της Παιδαγωγικής Εταιρείας Κύπρου: Μπροστά από τις εκπαιδευτικές προ(σ)κλήσεις: από τη θέση και την αντίθεση στη σύνθεση, 10-11 Οκτωβρίου 2014, Πανεπιστήμιο Κύπρου, Λευκωσία.
  • Symeonidou, S. & Mavrou, K. (2014). Mapping disability in the curriculum: What lies behind the lines? Paper presented at the British Educational Research Associaton Conference (BERA 2014), 23-26 September 2014, Institute of Education, London.
  • Theodorou, E., & Mavrou, K. (2014).  Virtual disabilities: Exploring disability discourses in online settings. Paper presented at the Annual European Conference on Educational Research “The past, present and future of educational research in Europe”, September 1-5, 2014, Porto, Portugal.
  • Mavrou, K & Symeonidou, S. (2013). Re-conceptualizing the curriculum for inclusive education: Universal Design for Learning and the New National Curriculum in Cyprus. Paper presented at the European Conference on Educational Research (ECER 2013), 10-13 September 2013, Bahçeşehir University, Istanbul, Turkey.
  • Mavrou, K. & Meletiou-Mavrotheris, M. (2012) Web-Based Simulations for the Training of Primary School Teachers: Using and Developing SimSchool. Paper presented at the British Educational Research Association Annual Conference (BERA 2012).  4-6 September 2012, University of Manchester, Manchester, UK
  • Charalambous, E., Mavrou, K. & Michaelides, M. (2012). Designing Learning for All Students in Early Years: The Use of Graphic Symbols in Developing the Ability of Questioning. Paper presented at the European Conference on Educational Research (ECER 2012), 18-21 September 2012, University of Cádiz, Cadiz, Spain.
  • Μαύρου, Κ. (2012). Παιδαγωγική ενιαίας εκπαίδευσης:  Σχεδιάζοντας για όλους τους μαθητές στη σύγχρονη εποχή της τεχνολογίας. Παρουσίαση στο 12ο Συνέδριο της Παιδαγωγικής Εταιρείας Κύπρου: Η Κρίση και ο Ρόλος της Παιδαγωγικής: Θεσμοί, Αξίες, Κοινωνία, 8-9 Ιουνίου 2012, Πανεπιστήμιο Κύπρου, Λευκωσία.
  • Ανδρέου, Ε. & Μαύρου, Κ. (2012). Η διαφοροποιημένη διδασκαλία με τη χρήση συμβόλων, για το Σχεδιασμό μάθησης για όλους στην Ενιαία Εκπαίδευση.  Παρουσίαση στο 12ο Συνέδριο της Παιδαγωγικής Εταιρείας Κύπρου: Η Κρίση και ο Ρόλος της Παιδαγωγικής: Θεσμοί, Αξίες, Κοινωνία, 8-9 Ιουνίου 2012, Πανεπιστήμιο Κύπρου, Λευκωσία.